Szabály
...
Előszó: Az alábbi szabályokat komoly játéktapasztalattal bíró játékosok, valamint a hazai csapatok küldöttjei állították össze, az itthoni "szokásjog", illetve jól bevált külföldi szabályzat alapján. Célunk az volt, hogy egyszerű, világos, egységes "nyelvet" hozzunk létre az airsoftot játszók részére. A létrehozók ezen szabályokat követve játszanak 2004 óta. Mivel náluk bevált, így remélhetjük, hogy minél több csapat veszi hasznát, és egyre nagyobb lesz azok tábora, akik kellemesen, biztonságosan tudnak majd játszani, és nem utolsó sorban így egymás ellen is kipróbálhatják tudásukat. A szabályokkal kapcsolatban a rules@softair.hu címen kaphatsz bővebb felvilágosítást. Csapatkapitányok az alapszabályzat elfogadásáról az alliance@softair.hu címen értesíthetnek minket. A szabályzat letölthető innen: http://rules.softair.hu)
1. Minden játékosnak ismernie kell a szabályokat, és el kell fogadnia azokat. Ha valami nem egyértelmű, akkor azt tisztázni kell a játék szervezőjének segítségével. Adott játékstílusok esetén néhány speciális szabály módosíthatja az alapszabályokat. Ilyen esetekben ezeket a speciális szabályokat ki kell hirdetni a játék előtt. A speciális szabályok semlegesítik az alapszabályokat, ha azok ellentétesek egymással. A csapatokat a játék szervezői osztják szét a játék idejére.
2. A játékosoknak, megfigyelőknek és a bíróknak megfelelő szemvédőt kell viselnie a játék során, a pályán és annak közelében. A szemvédőnek meg kell felelnie az alap kritériumoknak, mely a következő: betörés, repedés, áthatolás nélkül el kell tudni viselnie az adott játéknapon használt legerősebb nem mesterlövész fegyver 1-es lövését, 1 m-ről. Ezt a játék szervezői ellenőrizhetik. A szemvédőnek stabilan, elmozdulás nélkül kell a szemet védenie, még futás, vagy mozgás esetén is. A szemvédőt játék közben levenni szigorúan TILOS. Szemvédő nélküli emberre lőni TILOS, és az ilyen eseteket jelezni kell a csapatkapitánynak vagy a szervezőknek.
3. A 'játékos' olyan személy, aki tisztában van a játékszabályokkal, a játékövezet területén tartózkodik, és valamelyik csapathoz tartozik. A 'játékos' ismeri és elfogadja a játék szabályait. Mindenki más "kívülállónak" számít.
4. Fegyverek típusai, maximális energiájuk A használt lőszer műanyag, vagy biológiailag lebontható 6 mm-es golyó, melynek maximális súlya 0.36 gramm. Minden fegyver az alábbi három kategóriába sorolható: Támogató fegyverek: a fegyver full automata lövésre képes, számos Hi-Cap, extra kapacitású tár tartozik hozzá, valamint villalábbal rendelkezik, vagy legalábbis hasonlít egy igazi támogató (szupport) fegyverre. Maximális energiája 1.7 J (kb. 130 m/s), a használt lövedék nem lehet nehezebb, mint 0.25 gramm. Mesterlövész fegyverek: a fegyver vagy csak egyes lövésre képes, vagy manuális (semi-automatic / bolt-action). Full automata lövés, és nagy kapacitású tárak használata nem engedélyezett. Maximális energiája 2.5 J (kb. 150 m/s) lehet. Hagyományos fegyverek: ide tartozik szinte minden más fegyver. Maximális energiája 1.7 J (kb. 130 m/s) és a lövedék súlya nem haladhatja meg a 0.25 grammot, a lőszerkapacitás nem több mint 600 BB. Belső terű objektumokban, egymás ellen használható fegyverek maximális energiája 1.5 J (kb. 120 m/s) lehet.
5. A test, az azon lévő felszerelés, ill. fegyver bármely részét ért találat "halállal" egyenlő. A csapattárs találata ill. a gellert kapó lövedék is "halálos", kivéve ha az visszapattan valamiről.
6. Az eltalált játékos hangosan 'MEGVOLTAM' -ot kiált, FELEMELI legalább az EGYIK KEZÉT, ill. fegyverét szíjra, vagy csőnél fogva súlyba ereszti. Nem szabad viszont kiáltani "késelésnél" (lásd 7.-es pont). Ezek után el kell hagyni az övezetet a játék megzavarása nélkül. Nagyobb tűzharc közbeni kiállásnál, ügyelni kell a következőkre: Kiáltás ill. fegyver leengedés mellett KÉZFELTARTÁSSAL VÉGIG JELEZNI KELL "halott" státuszunkat. Fokozott figyelemmel kell elhagyni a terepet azért, hogy ne zavarjuk meg a játékot, ne legyünk célpont, fedezék stb. Ezért ez még rövid megállást is eredményezhet a "halott" részéről.
7. Találaton kívül, "halálnak" minősül a "késelés", mely egy könnyű érintés bárhol a célpont testén. Ez azt jelenti, hogy a játékost "késsel, hangtalanul ölték meg." Ennek megtörténtét a halott játékos nem jelzi kiáltással, csak kézemeléssel, fegyverleengedéssel stb. SZIGORÚAN TILOS egy "kívülállót" szándékosan olyan helyzetbe hozni, hogy az a lővonalba kerüljön ("túszejtés"), mert ez az ártatlan "civil" személy testi épségét veszélyezteti.
8. A kiesett "halott" játékos nem beszélhet, és nem adhat tovább semmilyen információt a még játékban lévőknek, legfeljebb élőszavas (nem rádiós) kérdésre saját halálának tényét erősítheti meg.
9. Játék közbeni szünetet, a játék szervezője ill. a csapatkapitányok rendelhetnek el a következő esetekben: "Civil a pályán": Olyan "kívülálló" mozog a játéktéren, aki nincs tisztában a szabályokkal, vagy nem visel szemvédő eszközt. "Baleset": A pályán olyan személyi sérülés történt, amelynél valakinek komolyabb segítségre van szüksége. Megrándult boka, vagy néhány horzsolás még nem "baleset." Ha egy játékos valamilyen okból nem tudja folytatni a játékot, akkor el kell hagynia a játékövezetet. Felszereléssel kapcsolatos problémákat játékon belül kell rendezni. Ha ez nem lehetséges és a játékos nem tudja folytatni a küzdelmet (pl. játékban lévő pót-, vagy kölcsön fegyverrel), akkor az eset találatnak felel meg és így a "halott"-nak el kell hagynia a játékteret. Esetleges javítás után visszaállás, csak akkor lehetséges, ha ezt az adott játék menete lehetővé teszi (pl. visszaállós játék).
10. Játékterület (pálya): Az a terület, ahol a játékosok fognak játszani az adott játéknapon. "Tüzet szüntess" övezet: Olyan terület, ahol TILOS az airsoft fegyverekkel lőni, azokat próbálni stb. Próbahely: Ahol az airsoft fegyvereket ki lehet próbálni, be lehet lőni stb. A játékterületet és a próbahelyet a játék szervezője jelöli ki. Alapszabály, hogy a kijelölt PRÓBAHELYEN ÉS A JÁTÉK IDEJE ALATT A PÁLYÁN LEHET airsoft fegyvert használni, azzal LŐNI. Ezen területeken és időkön kívül minden más hely "tüzet szüntess" övezet. Tehát a játék közti szünetekben a pályán sem lehet lövöldözni, mert ilyenkor sok a mozgás és nem kötelező a szemvédők használata.
11. Pirotechnikai szabályok A játékok során, ALAPBÓL PIROTECHNIKAI ESZKÖZ HASZNÁLATA NEM ENGEDÉLYEZETT, tehát TILOS. Egyéb esetben a játék szervezője engedélyezi, ellenőrzi (ha kell próbaműködéssel is) a játékban potenciálisan felhasználható típusokat. Ha úgy ítéli meg, hogy az adott típus veszélyes stb. akkor azt ki kell tiltania a játék alatti használatból. Ellenőrzés során, felkérhet hozzáértő játékost véleményezésre, de a döntés és a felelősség az ő kezében van. Mivel a játék ezen része nem tréfa dolog, így a szervező döntését itt is tartsd be. Ha valaki nem engedélyezett típust használ a játék alatt, akkor őt azonnal ki kell zárni a további játékból. A szervező dönti el a felhasználási területeket (ház, nyílt terep, erdő stb.), az 1 játékban ill. a személyenként használható darabszámokat stb. A szervező feladata továbbá, hogy a játék végén esetleges még "éles" aknák begyűjtésére utasítsa a kihelyező csapatok kapitányait. Eszközök fajtái: Füstgránát: Sima, személyes harcászatban használatos mennyiségű, ill. gyárilag előállított hatóanyagú kell, hogy legyen. Figyelemelterelésre, álcázásra lehet használni. Repeszgránát: maximum 1 db "zöld" petárda (vagy kisebb) hatóerejű lehet. Puhább, nem törékeny (min. 1 x 1 cm-es) emberre veszélytelen "repeszt" kell szórnia. Célba juttatása kézzel vagy külön hajtóerővel (pl. gránátvetővel) történhet. 2.5 méter sugarú körben "halál", nincs ellenszere. Max. 4 x 5 méteres szobában dobva "halál", kivéve, ha a célszemély(ek) a robbanás előtt ki tud(nak) menekülni a helységből. Veszélyessége miatt, a gránát eldobása után, a dobás irányába kiabálni kell, hogy "GRÁNÁT". Akna: max. 1 db "zöld" petárda hatóerejű lehet. Puhább, nem törékeny min. 1 x 1 cm-es emberre veszélytelen "repeszt" kell szórnia. Ki és bebiztosíthatónak, hatástalaníthatónak kell lennie. 2.5 méter sugarú körben "halál", nincs ellenszere, viszont, hatástalanítható, felszedhető, újra telepíthető. Taktikai fény és hanggránát (flashbang) HASZNÁLATA sem eredeti (mivel veszélyes), sem imitált (mivel funkció nélküli) formában NEM ENGEDÉLYEZETT, tehát TILOS.
12. Elektromos berendezések, mint talkie-walkei, lézer, lámpa stb. játékon belüli használatáról a játék szervezője dönt. Járművek használata alapból nem engedélyezett. Minden egyéb tárgy (mely nem alap airsoft felszerelés ill. nincs szabályozva) játékban való használatáról a játék szervezője dönt. Kérlek, ügyelj a természet megóvására, ne szemetelj, illetve ne hagyd a pályán és annak környékén pl. a kiürült vizes palackokat stb. Budapest, 2005 - verzió 1.01
|